måndag 17 februari 2014

Norrbyströmmen - med fluga och pimpel

Genom tvåhundra hållet blickar jag ner i Norrbyströmmens kristallklara vatten. Vattnet uppleves om möjligt ännu klarare vid pimpelfisket och jag kan utan svårighet se minsta lilla detalj av den växttäckta botten. Känslan av att man stirrar rakt ner i ett akvarium infinner sig. Akvariet verkar dock livlöst och jag är redan vid mitt tredje hål för dagen. De två första hålen har redan förkastas pågrund av det ringa vattendjupet och mängden växter. Även vid detta hål är det endast några decimeter vatten innan växterna börjar. Jag vill längre ut i poolen men vågar inte på grund av den dåliga isen. Jag börjar snabbt misströsta, jag inbillar mig att det är för grunt och för mycket växter eller skräms fisken av det starka ljusskenet som 200-borrens hål släpper ner genom isen? När jag misströstar som mest uppenbarar sig plötsligt ett stort svartprickigt huvud endast 20 centimeter under mina fotsulor. Jag håller andan samtidigt som fisken sakta glider fram mot den maggotagnade kroken. Fisken öppnar munnen och i nästa sekund är agnet borta. Jag krokar fisken innan det känsliga spöet ens har hunnit signalera att något har tagit betet.


Wow, vilken upplevelse. Jonas hade rätt - pimpelfiske på Norrbyströmmen är något utöver det vanliga.


Dagen började dock med flugfiske. Ganska omgående hittade Jonas en nymfande fisk som inte kunde motstå hans myggpupa.


Sköna prickar.


Flugfiske gick alldeles utmärkt då de flesta poolerna var närmast isfria
Fiskarna var dock svårtrugade. Jonas lyckades dock lirka upp ytterligare en...


innan vi bestämde oss testa pimpelfisket på den lilla isen som fanns.
Att pimpla i Norrby är som att titta ner i ett akvarium.


Jonas är lika koncentrerad oavsett om det är pimpel eller fluga som gäller


Första pimpelfisken kom dock till undertecknat

Ett grovt tättprickigt huvud visade sig i hållet.



Allt är de fina norrby bågarna


Den följdes av flera

Även Jonas fick drilla.


Minibalansare med maggot.
Efter detta återgick vi till flugfisket


Regnbågar, rödingar och öringar syntes i det klara vattnet men var extremt svårlurade denna dag.




Fiskarna totalvägrade flugorna och Jonas återgick till pimpelfisket efter ett tag. Varje hål blev närmare iskanten. Till sist lite för nära och dagen avbröts något tidigare än tänkt.  


Tack för denna gång Norrbyströmmen.

1 kommentar:

Jonas sa...

Grymma bilder! och visst är det kul att kikpimpla i Norrbyströmmen - måste göras igen!